Nu trebuie să fii un expert în infrastructură rutieră pentru a observa că, în ultimii 3-4 ani, lucrurile au început să se miște și în țara noastră. După trei decenii de ignoranță și incompetență, autoritățile de la București, împinse de la spate de partenerii europeni și cu ajutorul fondurilor alocate României prin PNRR, au deschis numeroase șantiere care să facă legătura între provinciile istorice, proiecte care, după finalizare, vor dubla kilometri de drumuri de mare viteză existente în acest moment. În fruntea priorităților – traversarea munților cu o autostradă, care să faciliteze traficul între Transilvania și Muntenia. Mai precis, construirea segmentului de autostradă dintre Pitești și Sibiu. Vorbim despre 122 de kilometri de autostradă care fac parte în Coridorul 4 Paneuropean.
Vara restricțiilor de DN7
La finalul săptămânii trecut, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au anunțat că o porțiune din DN7, între Boița și Cornetu, trebuie închisă pentru efectuarea unor lucrări pe versanții de lângă șosea, motiv pentru care, în perioada 8 iulie – 9 august, traficul pe Valea Oltului va fi oprit pe timpul zilei, între orele 6:00 și 20:00. „Construcţia autostrăzii Sibiu – Piteşti este esenţială pentru România. În lungime de 122 de km, această autostradă face parte din Coridorul 4 Paneuropean (Coridorul Rin – Dunăre). Marea majoritate a transporturilor de persoane şi de mărfuri pe ruta Est – Vest (Constanţa – Nădlac) tranzitează acum această zonă pe DN7, în condiţii care nu oferă suficient confort şi siguranţă rutieră. De aceea, construcţia celor două secţiuni care traversează Carpaţii nu mai poate fi amânată! Secţiunea 2 (Boiţa – Cornetu) este una dintre acestea, iar de operaţiunile de defrişare a versantului (derulate în perioada 08 iulie – 09 august) depind următoarele etape ale construcţiei care trebuie finalizată în 2028”, a precizat CNAIR.
A fost anunțul care a inflamat instant spiritele în România. Șoferi, oengiști, transportatori sau chiar specialiști în turism, ajutați de o parte a presei, au sărit ca arși, invocând diverse motive pentru care închiderea circulației pe Valea Oltului echivalează cu o tragedie națională.
Grindeanu spune că nu exista altă soluție…
Încercând să liniștească situația, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a venit rapid cu explicații în care explica faptul că impunerea de restricţii de circulaţie pe Valea Oltului a fost singura soluţie pentru construcţia autostrăzii Sibiu – Piteşti, măsura fiind necesară atât pentru protecţia celor din trafic, cât şi pentru încadrarea în termenul prevăzut pentru finalizarea acesteia. „O altă soluţie decât aceasta nu există. Noi nu putem să punem în pericol viaţa celor care sunt în trafic. Acest lucru este cel mai important. Şi atunci, ca să facem aceste autostrăzi, avem nevoie de aceste restricţii o lună de zile. Nenegociabil! (…) De ce acum, în luna iulie, de ce nu în septembrie sau de ce nu în octombrie, când poate disconfortul ar fi mai mic? Pentru că, în primul rând, vorbim de lucrul efectiv de 14 ore pe zi. Nu se pot face defrişări pe timp de noapte în păduri pe versanţi, fiindcă, în primul rând nu se pot, dar am pune în pericol şi viaţa celor care fac aceste defrişări şi productivitatea. Nu facem defrişări noaptea. După aceea, totuşi vorbim de o zonă de munte. În momentul în care intrăm în toamnă, în septembrie, octombrie, începe sezonul ploios. În momentul în care facem lucrări pe versanţi la 60 – 70 metri deasupra carosabilului, rişti să existe acele alunecări care oricum există şi acum şi le ştiţi cu toţii fără a avea aceste lucrări. Acestea sunt motivele pentru care cele mai bune luni sunt acestea de vară în care se poate lucra şi pe care poţi să le foloseşti la maxim“, a spus Grindeanu.
…Pro Infrastructura îl contrazice
Aproape instant, Asociația Pro Infrastructura, un ONG care, printre altele, monitorizează proiectele majore de transport din România, l-a contrazis ministrul transporturilor. „Ministrul Grindeanu ne-a anunțat că închiderea DN7 între Boița și Brezoi este «singura soluție». Fals. Este soluția la îndemâna birocratului CNAIR indolent și a antreprenorului general turc care e doar cu Mapa, nu și cu sapa. Soluția decentă într-o țară normală ar fi fost devierea traficului în zona afectată prin mutarea DN7 pe celălalt mal al Oltului cu un pod (temporar) și folosirea infrastructurii existente. Dar asta presupune gândire, bani, muncă birocratică și, mai ales, asumare. Greu de crezut că închiderea va fi doar de o lună. Nu ar fi exclus să dureze dublu. Mai mult, defrișările acestea se fac doar pentru studiul geotehnic (foraje), NU lucrări. Acelea vor fi… la Sfântul Așteaptă. Iar în timpul lucrărilor vor veni, probabil, alte restricții“, au transmis reprezentanții Pro Infrastructura.
Şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism a dezaprobat decizia. ANAT consideră că astfel de lucrări ar trebui programate în extrasezon, după 1 octombrie, pentru a minimiza impactul asupra traficului şi a turiştilor. Ei spun că, în prezent, aceste restricţii afectează grav fluxul de călători către Bulgaria, Grecia şi Turcia, precum şi circulaţia internă în România, dar şi către Europa centrală şi occidentală.
Din peisaj nu puteau lipsi transportatorii, care s-au plâns că decizia de închiderea a circulației pe Valea Oltului le generează pierderi, TIR-urile fiind nevoite să ocolească distanțe considerabile pentru a ajunge la destinație. Tocmai din acest motiv, unii dintre ei au propus chiar ca lucrările să se desfășoare fără închiderea traficului. Acest lucru a fost respins însă de reprezentanții CNAIR care au scos în evidență că „defrișările cu circulația deschisă ar reprezenta un real pericol pentru siguranța traficului și pentru integritatea fizică a celor care ar tranzita zona unde se desfășoară lucrările“, riscul de accidente fiind uriaș.
Rutele ocolitoare și traficul de noapte
În ciuda protestelor vehemente ale unei părți din societate, Ministerul transporturilor și CNAIR nu vor renunța la planul de a păstra restricțiile de trafic până la începutul lunii august. Astfel că, în aceste condiții, șoferii care vor să traverseze Carpații au două soluții: fie așteaptă noaptea pentru a folosi Valea Oltului, fie aleg una dintre următoarele rute ocolitoare:
• Pentru relația București – Veștem (Sibiu) și retur:
București → A3 → Ploiești → DN1A → Brașov → DN 1 → Veștem – intersecție cu DN 7
• Pentru relația Pitești – Brașov și retur:
Pitești → DN73 – A3 → Râșnov → Brașov
• Pentru relația București – A1 Simeria (precum și zonele de vest, centru și nord ale țării) și retur:
București → A1 → Pitești → DN7 → Râmnicu Vâlcea → DN67 → Târgu Jiu → DN66 → Simeria → Nod Rutier Simeria A1
Totodată pentru această relație sunt propuse și următoarele variante alternative:
București → A1 → Pitești → DN65 – DEx12 → Craiova → DN6 → Filiași → DN66 → Târgu Jiu → DN66 → Simeria → Nod Rutier Simeria A1
București → A1 → Pitești → DN65 – DEx12 → Craiova → DN6 → Dr. Tr. Severin → DN6 → Lugoj → A6 → Nod Rutier Lugoj A1
București → DN6 → Alexandria → DN6 → Craiova → DN6 → Filiași → DN66 → Târgu Jiu → DN66 → Simeria → Nod Rutier Simeria A1 București → DN6 → Alexandria → DN6 → Craiova → DN6 → Dr. Tr. Severin → DN6 → Lugoj → A6 → Nod Rutier Lugoj A1.