După ce revoluționarul poet Mircea Dinescu, devenit de ani buni oltean navetist cu acte în regulă a dat peste ultima creație a CJ Dolj în materie de drumuri – balustrade de fier la marginea drumului și stâlpișori de plastic pentru delimitarea pistelor de biciclete pe trotuar – poetul a dedicat lucrării o postare pe rețelele de socializare, un clip filmat pe ulițele dintr-o comună doljeană și, bomboana pe colivă, o poezie.
Oficiul de literatură comparată din cadrul administrației județene s-a autosesizat și a luat măsuri, trimițându-l pe vicepreședintele Mihai Neațu Breciugă să combată afrontul de la fața locului, de pe marginea DJ 552 Craiova-Cetate.
Înarmat cu o ruletă și cu date din arhiva CJ Dolj, Neațu s-a străduit să demonstreze că nu e nimic în neregulă cu balustradele și stâlpișorii de pe marginea drumului, mai ales că proiectul de reablitare a drumului e susținut vârtos din fonduri europene.
„Ne aflăm pe DJ 552, care leagă craiova de Cetate, un drum de 67 de km care este reabilitat pe fonduri europene. Am atras un buget de 32 de mil de euro fonduri europene nerambursabile. Dacă ar fi fost să facem acest drum din fondurile de dezvoltare al județului ar fi trebuit să băgăm tot bugetul CJ pe doi ani în acest drum, ca să-l aducem la standardele pe care le vedeți. Este un proiect avizat de către ce de la fonduri europene, respectă toate normativele de sigranță rutieră și pietonală, așa zisul oțel krup este de fapt balustrada care separă zona rutieră de zona pentru cicliști și cea pietonală. Acest segment de drum încă nu este fializat, într-o lună și jumătate va fi complet gata, vom face și marcajele. Repet, respectă tot ce înseamnă normative din zona de proiectare și siguranță rutieră. Normativele spun că pista de bicicliști trebuie să aibă un metru, ați văzut că am pus ruleta, are un metru, la fel și zona pietonală. Putem să mergem peste tot să vedeți”, a spus Neațu.
PNRR-ul scuză mijloacele
Vicele CJ s-a ferit să pronunțe numele lui Dinescu, din care a citat însă copios sau să-l facă pe poet sau pe elevtualii localnici intrigați de minunile de fier și plastic de la marginea drumului învechiți. S-a mulțumit să-i numească „reticenți la inovativitate”, atrăgând atenția că investiția CJ nu e destinată exclusiv localnicilor, ci și cardurilor de cicliști care ar putea rula pe ruta Craiova-Cetate, eventual cu punct terminus conacul lui Dinescu de pe malul Dunării, pe noile piste. Mirarea, spune Neațu, vine din faptul că lumea nu e o obișnuită cu respectarea normativelor în materie de drumuri pe meleagurile noastre.
„Chestiunea este în felul următor: pista de bicicletă e destinată deplasării în siguranță a cicliștilor, nu neapărat celor care locuiesc în cele 7 comune pe care le străbate acest drum, ci tuturor celor care vor să se deplaseze cu bicicleta pe ruta Craiova Cetate. Cum bine știți, la nivel național în PNRR ne-am asumat că vom face 3000 de km de piste de biciclete. E un proiect inovativ pentru această zonă, un proiect care nu s-a mai văzut, cum merge informația în mediul online, pentru că nu s-a mai făcut până acum așa ceva, în concordanță cu toate normele de siguranță a traficului. Ne-am propus să facem piste de biciclete și zone pietonale peste tot pe unde reabilităm drumuri județene, mai ales că sunt bani europeni, e punctaj pentru că am făcut piste de bicicletă. Poate localnicii sunt mai reticenți la inovativitate, la noutate, dar normativele de proiectare și execuție presupun așa ceva. Pot să vă spun că am ales varianta mai scurtă de stâlpișori, puteam să mergem până la 125 de centrimetri înălțime. S-a avut în vedere numai siguranța. Auditul de siguranța circulației ne recomandă să montăm cu celeritate separatoarele, așa se numesc, dintre zona pietonală și cea pentru cicliști”, a mai spus Neațu.
Ironia sorții face ca un „reticent la inovativitate” pe două roți să treacă prin cadru pe carosabil fix în timp ce vicepreședintele Neațu lăuda din rasputeri pistele de bicicliști.
Potrivit reprezentanților CJ Dolj, pe Craiova-Cetate vor fi montați în total peste 15.000 de stalpișori de plastic, la prețuri de 28,99 lei, respectiv 44,3 lei, în funcție de sumele ofertate de firmele care și-ayu adjudecat cele două loturi ale contractului de reabilitare.