Primarul Virgil Grigore „se scaldă“ în ape tulburi
„Balast tango“ la Coşoveni

Ruptă parcă dintr-un episod Las Fierbinţi, situaţia din comuna doljeană Coşoveni i-ar face, cu siguranţă, invidioşi până şi pe scenariştii celebrului serial. Pe scurt, primarul Virgil Grigore (PNL) este acuzat că scoate ilegal balast din albia Jiului care, mai apoi, cu ajutorul unor firme din judeţ ajunge să fie folosit la pietruirea uliţelor din comună.

0

În urmă cu câteva zile, în spaţiul public au apărut mai multe imagini în care se observă foarte lesne cum mai multe utilaje scot cantităţi impresionante de balast din albia râului Jiu, în apropierea localităţii Malu Mare. Balastiera, care funcţionează, din câte se pare, fără forme legale, ar aparține SC Virgil Trans SRL, firmă care apare în declaraţia de avere a edilului şi care este administrată de către membrii familiei acestuia. „Din filmările care sunt deja publice reiese clar cum această firmă exploatează direct din albia râului, improvizând un drum pentru utilaje chiar până în mijlocul râului şi încărcând direct în camioane, distrugând astfel malurile râului şi albia, distrugând ecosistemul protejat. Şocant este faptul că această balastieră  ilegală funcţionează de mai bine de 10 ani, timp în care a valorificat mii de basculante de piatră şi nisip. Nu am găsit nicio autorizaţie pentru o balastieră pe raza localităţii Malu Mare“, se arată într-o sesizare care a ajuns pe masa instituţiilor de control din judeţ, dar şi de la Bucureşti. 

Piatra din Jiu, transformată în profit, inclusiv pe banii primăriei

Semnatarii sesizării susţin că o parte din cantitatea de piatră scoasă ilegal din râul Jiu ajunge să fie folosită pe uliţele comunei Coşoveni, cu ajutorul unor firme aflate în relaţii bune cu edilul localităţii. Interesant este că, în ultimele nouă luni, de când Virgil Grigore a câştigat fotoliul de primar al comunei Coşoveni, instituţia pare, într-adevăr, să fi prins gustul achiziţiilor de astfel de materiale. Mai mult decât atât, din imagini se poate observa cum aceleaşi maşini care încarcă balast pe malul Jiului îl varsă apoi în comuna Coşoveni, acolo unde este folosit pentru lucrările de canalizare, cât şi pentru îndreptarea  drumurilor din localitate. Ba chiar, una dintre basculante este parcată frecvent chiar în curtea Căminului Cultural din comună.

Balastiera nu are acord de mediu

Deşi pare greu de crezut, două instituţii confirmă faptul că balastiera de pe malul Jiului, zonă protejată de altfel, funcţionează fără respectarea prevederilor legale. Prima confirmare a venit de la reprezentanţii Centrului Judeţean Pentru Protecţia Naturii, Turism şi Dezvoltare Rurală Durabilă Dolj, care administrează Coridorul Jiului, declarat sit de importanţă comunitară şi o parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000. Astfel, conform directorului Emilia Florea, firma SC Virgil Trans SRL ar fi solicitat eliberarea unui acord de mediu, însă solicitarea este încă în proces de evaluare. „Nu noi suntem cei care eliberăm acest acord, ci Agenţia de Mediu, însă, fiind vorba despre o arie protejată, ni s-a solicitat o evaluare a impactului asupra mediului. Ce pot să vă spun este că acest proces nu s-a încheiat. (…) În acest moment, pe raza comunei Malu Mare nu există nicio altă autorizaţie pentru funcţionarea unei balastiere“, a declarat Emilia Florea.

Declaraţiile reprezentantului Centrului Judeţean pentru Protecţia Naturii, Turism şi Dezvoltare Rurală Durabilă Dolj sunt confirmate şi de către informaţiile furnizate de Agenţia pentru Protecţia Mediului Dolj. Aici găsim postat un anunţ privind „decizia etapei de încadrare (Balastieră râu Jiu – Malu Mare – SC VIRGIL TRANS)“, publicat pe site-ul www.anpm.roabia în data de 16 august 2021, de unde aflăm că „emiterea Acordului de mediu pentru proiectul propus se va face după parcurgerea etapelor procedurale
prevăzute de lege (…)
“.  Mai mult, tot aici se precizează că „din analiza criteriilor de selecţie pentru stabilirea necesităţii evaluării impactului asupra mediului (…) rezultă că impactul asupra mediului este potenţial semnificativ, fiind necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului şi a evaluării adecvate, fără evaluarea impactului asupra corpurilor de apă“. Aşadar, până în prezent, firma SC Virgil Trans SRL nu a primit acordul de mediu solicitat şi, având în vedere zona, este posibil să nici nu îl primească.
Rămâne de văzut cum vor reacţiona instituţiile abilitate ale statului, mai ales că, aşa cum am menţionat deja, o sesizare referitoare la acest caz a fost deja trimisă, printre altele, la ABA Jiu, Garda de Mediu, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale şi chiar la Cancelaria Primului-Ministru.

Facebook Comments