Americanii cresc producţia la Uzina de la Craiova, autorităţile române încă nu au construit niciun centimetru din autostrada spre Piteşti
Ford plusează, Guvernul falsează

La începutul săptămânii, americanii de la Ford au dat o veste excelentă pentru economia Doljului, anunţând o investiţie suplimentară de 200 de milioane de euro şi adăugarea unui număr de 1.500 de locuri de muncă dedicate producţiei unui al doilea vehicul, pe lângă modelul EcoSport. Din nefericire, în timp ce americanii investesc în Uzina de la Craiova, autorităţile române continuă circul legat de autostrada/drumul expres către Piteşti, una dintre promisiunile făcute celor de la Ford încă de la momentul privatizării fabricii. Asta după ce, în urmă cu doar câteva zile, a ieşit la iveală că licitaţiile pentru proiectarea şi execuţia tronsoanelor 1, 3 şi 4 ale drumului expres Craiova-Piteşti, care însumează puţin peste 80 de km din totalul celor 121 de km, sunt la un pas de a fi anulate.

0

De departe cel mai important investitor pentru economia Doljului, Ford a anunţat marţi, prin vocea preşedintelui şi CEO Ford Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, Steven Armstrong, că va investi 200 de milioane de euro în Uzina de la Craiova pentru producţia unui al doilea vehicul, pe lângă deja faimosul EcoSport. „Această nouă investiţie confirmă continuarea evoluţiei gamei noastre de modele interesante produse în Europa şi subliniază totodată transformarea complexului de producţie de la Craiova. Includerea acestui al doilea vehicul în procesul de producţie este o dovadă clară a flexibilităţii operaţionale a fabricii de la Craiova şi reflectă parteneriatele puternice pe care le avem cu furnizorii locali şi cu membrii comunităţii“, a declarat Steven Armstrong, preşedinte şi CEO Ford Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, citat de zf.ro. Acesta a menţionat că, recent, Uzina de Asamblare a Vehiculelor a trecut prin îmbunătăţiri tehnice semnificative, mai mult de 550 de roboţi fiind instalaţi pentru a spori eficienţa şi calitatea în secţiile de Vopsitorie, Montaj General şi Caroserie.
Odată cu cele 200 de milioane de euro anunţate, Ford va ajunge la investiţii de peste 1,5 miliarde de euro în Uzina de la Craiova. În plus, odată cu angajarea a 1.500 de operatori de bază şi calificaţi, totalul angajaţilor care va depăși 5.900.

Infrastructura, crucială pentru Ford
Aşa cum spuneam încă de la început, investiţia americanilor în uzina de la Craiova s-a bazat, printre altele, pe promisiunea statului român de a construi o autostradă spre Piteşti, un drum crucial pentru procesul de aprovizionare a subansamblelor şi transportul autoturismelor produse aici. Din nefericire, după mai bine de zece ani de la momentul în care Ford a preluat fabrica, autorităţile române nu au construit nici măcar un centimetru de autostradă/drum expres. Şi, la cum se prezintă situaţia în acest moment, vor mai trece probabil câţiva ani buni până când distanța dintre Craiova şi Piteşti va putea fi parcursă pe un alt traseu decât actualul drum.

Licitaţiile la drumul expres, în pericol de anulare
În ciuda entuziasmului afişat de actuala guvernare PSD în urmă cu mai puţin de un an, care visa deja la inaugurarea investiţiei în 2020, situaţia drumului expres Craiova – Piteşti este sumbră. Asta după ce a ieşit la iveală că licitaţiile pentru proiectarea şi execuţia tronsoanelor 1, 3 şi 4, care însumează puţin peste 80 de km din totalul celor 121 de km, sunt în pericol de a fi anulate. Dezvăluirea a fost făcută de Asociaţia Pro Infrastructura, care arată cu degetul către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), instituţia fiind acuzată de „incompetenţă“. „În urma hotărârilor instanţelor de judecată, licitaţiile pentru proiectarea şi execuţia tronsoanelor 3 şi 4 ale Drumului Expres Craiova-Piteşti sunt foarte aproape de anulare. Noutatea este că, probabil, aceeaşi soartă o va avea şi tronsonul 1! Supunerea oarbă în faţa stăpânilor politici, graba, lipsa de viziune şi prostia «responsabililor» CNAIR sunt cauzele blocării, tergiversării şi, în final, anulării licitaţiilor pentru 81,26 km din cei 121 km (adică 67%) ai coridorului Craiova-Piteşti.
În cazul tronsoanelor 3 şi 4, CNAIR s-a grăbit să deschidă ofertele depuse înainte să fie soluţionate toate contestaţiile. Curtea de Apel Bucureşti a admis parţial contestaţia unui constructor, iar acum CNAIR se află în imposibilitatea de a opera modificările impuse de instanţă.
Pentru tronsonul 1 avem o altă situaţie care descrie perfect incompetenţa oficialilor de la drumuri. Astfel, în graba de a-şi mulţumi patronii politici, Ştefan Ioniţă (fostul şef CNAIR) a lansat în 2017 licitaţia pentru primul segment al drumului expres pe o documentaţie execrabilă, plină de erori şi de informaţii contradictorii. Tot pe repede înainte, CNAIR a decis să deschidă ofertele fără a corecta toate aceste aspecte. Constructorii au interpretat respectivele neconcordanţe în moduri diferite, iar CNAIR a descalificat unele oferte şi apoi, bineînţeles, s-au depus contestaţii.
CNSC a admis acţiunea asocierii Erbaşu-Vahostav-Trameco şi a spus negru pe alb că este vina companiei de drumuri că nu a fost capabilă să publice o documentaţie coerentă, obligând-o să opereze modificările necesare.
Însă în acest stadiu, după depunerea ofertelor, este imposibilă modificarea diferitelor acte incriminate fără a distorsiona iremediabil rezultatul licitaţiei. Singura variantă rămasă în acest punct este una regretabilă: anularea licitaţiei“, susţin reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructura.
Cu alte cuvinte, drumul expres Craiova – Piteşti rămâne doar o dâră de cariocă pe o hartă agăţată printr-un birou al CNAIR.