CNAIR îngroapă „expresul“ Craiova-Piteşti în instanţele de judecată

1

Craiova mai are de aşteptat ani buni înainte să se poată bucura de o legătură rutieră modernă cu reţeaua naţională de autostrăzi! Lipsa de profesionalism a celor de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a dinamitat licitaţiile pe diferitele tronsoane ale Drumului Expres Craiova-Piteşti (DX12). Mai mult decât atât, incapacitatea CNAIR de a-şi asuma greşelile şi insistenţa lor de a ataca deciziile justiţiei nu au făcut decât să adauge întârzieri după întârzieri.
Documentaţia pregătită de CNAIR pe baza unui studiu de fezabilitate vechi din 2007 a fost haotică şi plină de contradicţii. De exemplu, pentru anumite loturi beneficiarul le impunea constructorilor soluţii de impermeabilizare pentru zona mediană, pentru altele nu, iar la cererile de clarificare înaintate de ofertanţi, s-au dat răspunsuri vagi. Mai mult decât atât, în privinţa acostamentului, documentaţia pregătită de CNAIR este contradictorie: când se cere o structură complexă, identică celei folosite pentru partea carosabilă (4 cm beton asfaltic MAS16 / 6 cm beton asfaltic deschis / 8 cm anrobat bituminos / 25 cm balast stabilizat / 40 cm balast / 20 cm strat de formă din balast), când se cere o structură mai simplă, impermeabilizată (4 cm beton asfaltic MASF / 12 cm piatră spartă / 28 cm balast).
În aceste condiţii, nu e de mirare că ofertanţii au depus contestaţii la toate cele patru licitaţii separate pentru tronsoanele DX12, şi e de înţeles de ce unele au şi avut câştig de cauză la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Însă, în loc să îşi asume greşelile, CNAIR a preferat să recurgă la justiţie, trăgând de timp prin toate mijloacele posibile, inclusiv prin folosirea unor forme extraordinare de atac. Numai că, la sfârşitul lunii iunie, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dat o decizie definitivă în litigiul privind Tronsoanele 3 şi 4. Decizia ÎCCJ nu lasă CNAIR altă posibilitate decât anularea licitaţiilor pentru aceste tronsoane. Decizia privind Tronsonul 1 este încă aşteptată, însă în lumina celor prezentate mai sus, este foarte probabil să fie tot de anulare. În faţa acestor veşti, reprezentanţii CNAIR au declarat că iau în considerare un recurs, dar au insistat şi cu promisiunile deşarte, cum că execuţia drumului Craiova – Piteşti va începe „până cel târziu în decembrie 2020“.
Este mult prea târziu, domnilor de la CNAIR! Incompetenţa şi aroganţa voastră au costat deja Oltenia ani buni de întârzieri. În ritmul acesta, ne vom trezi undeva peste un deceniu sau două că vom inaugura un drum expres care va fi depăşit moral încă din prima zi de funcţionare.
Cred că trebuie să reluăm acest proiect pe baze mai sănătoase, făcând un nou studiu, pentru o autostradă modernă. Oricum, ideea avansată în documentaţia CNAIR – cum că un drum expres poate fi pur şi simplu lărgit ulterior şi transformat într-o autostradă – este complet nerealistă! Vorbim de parametri foarte diferiţi de proiectare, inclusiv în ceea ce priveşte nivelul acceptabil al pantelor şi curbelor. Aşadar, opriţi-vă din atacarea fără nici o şansă de succes a hotărârilor judecătoreşti şi folosiţi mai bine acest timp pentru a pune la punct un proiect sănătos de autostradă, care să satisfacă nevoile de dezvoltare ale Olteniei pentru următoarele două decenii!

Ionuț Stroe – deputat PNL