Lipsa de vizibilitate şi ignoranţa se plătesc cu viaţa
Un corăbian aflat în floarea vieţii a decedat la începutul acestei săptămâni într-un accident feroviar produs la Brastavăţu, judeţul Olt. La trecerea de nivel cu calea ferată de la intrarea în localitate, bărbatul nu s-a asigurat şi autoturismul condus de el, în care se mai aflau două femei, a fost izbit în plin de trenul regional care circula în zonă. Deşi pasagerii au fost găsiţi în viaţă de salvatori, şoferul a murit la scurt timp după ce a fost adus la spitalul din Craiova. Corăbianul nu este singurul oltean care şi-a pierdut viaţa de la începutul anului în astfel de evenimente nedorite. Anul trecut, alţi olteni au murit în accidente feroviare produse la nivelul trecerilor de cale ferată nesemnalizate cu bariere, ci doar cu indicatoare. La nivel național, situaţia este şi mai dramatică. Săptămânal mor câţiva români în accidente feroviare. Potrivit specialiştilor, astfel de accidente se produc fie pe fondul vizibilităţii reduse de vegetaţia din zona de securitate a căii ferate, fie din neatenţia şoferilor care consideră că nu sunt atât de ghinionişti, încât să fie loviţi de puţinele trenuri care mai circulă prin judeţ, în special pe liniile secundare. Totuşi, sunt destul de multe astfel de evenimente şi unii sunt suficient de ghinionişti pentru a plăti cu viaţa din cauza nepăsării mai-marilor de la CFR sau a propriei ignoranţe.

Demersuri peste demersuri, rezolvare legislativă

Senatorul PNL de Olt, Siminica Mirea, aflat la primul mandat, şi-a propus să rezolve problema introducerii de bariere la nivelul trecerilor cu calea ferată şi astfel să fie salvate multe vieţi omeneşti. În acest sens a făcut anul trecut mai multe interpelări pe adresa ministrului transporturilor, în ideea de coordonator al activităţii CFR. Majoritatea demersurilor sale au fost ignorate. Când nu s-a întâmplat aşa ceva, a primit răspunsuri “în doi peri”. Sătul de ignoranţa de care dau dovadă cei care deţin rezolvarea acestei probleme, demnitarul a decis s-o rezolve pe cale legislativă. Şi se pare că a reuşit. La finele lunii trecute, iniţiativa ce prevede introducerea de bariere la nivelul tuturor trecerilor la nivel cu calea ferată a primit votul deputaţilor. Tot ce mai este de făcut este ca exemplul demnitarilor din Senat să fie urmat şi de colegii demnitari din Camera Inferioară a Parlamentului, iar preşedintele să promulge legea.
Se poate spune că această problemă a societăţii româneşti, plătită anual cu zeci de vieţi omeneşti, este pe jumătate rezolvată. Dacă ţinem cont că demnitarul de Olt reprezintă Opoziţia, putem trage concluzia că iniţiativele bune sunt îmbrăţişate indiferent din partea cui vin. În plus, această mică victorie a senatoarei Siminica Mirea vine după o alta şi mai mare. Demnitarul de Olt este cel responsabil de separatoarele de sensuri montate pe mai multe drumuri din ţară, inclusiv pe drumul național ce leagă Slatina de Craiova.

CFR, forţate prin lege să salveze vieţile

Potrivit iniţiativei legislative privind amplasarea de bariere sau semibariere la trecerile de acelaşi nivel cu calea ferată ale tuturor drumurilor internaţionale „E”, precum şi ale drumurilor naţionale care prezintă un grad ridicat de risc privind producerea accidentelor rutiere, obligaţia revine administratorului căii ferate, cu avizul administratorului drumului şi al poliţiei rutiere. Nerespectarea acestei obligaţii se va sancţiona, conform viitorului act normativ, cu amendă de la 50.000 de lei la 250.000 de lei, aplicată administratorului căii ferate. Camera Deputaţilor este for decizional pentru acest proiect, care a fost adoptat de Senat.
Tot în acest proiect se mai prevede şi că administratorul căii ferate este obligat să asigure vizibilitatea trecerilor la acelaşi nivel cu calea ferată prin curăţarea vegetaţiei pe o rază de 150 de metri măsurată din intersecţie. Încălcarea acestei prevederi se sancţionează cu amendă de la 30.000 de lei la 150.000 de lei, aplicată administratorului căii ferate.

Banii, bată-i vina, buni doar pentru protocoale

Cele 4.427 de treceri la nivel cu calea ferată care intersectează drumuri comunale, judeţene şi naţionale ar avea nevoie de semnalizare pentru a se evita pierderile de vieţi omeneşti. În fiecare an au loc între 50 şi 100 de accidente la trecerile de nivel cu calea ferată în urma forţării trecerii de către autovehicule. Potrivit unei estimări a Ministerului Transporturilor, instalarea de bariere automate la nivel cu trecerea de cale ferată ar costa 50.000 de euro.