Licitaţiile pentru trei loturi ale drumului expres Craiova-Pitești, în pericol de a fi anulate

Licitaţiile pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 1, 3 și 4 ale drumului expres Craiova-Pitești, care însumează puţin peste 80 de km din totalul celor 121 de km, sunt în pericol de a fi anulate. Asta susţine Asociația Pro Infrastructura, care arată cu degetul către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), instituţia fiind acuzată de „incompetenţă“.

0

„În urma hotărârilor instanțelor de judecată, licitațiile pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 3 și 4 ale Drumului Expres Craiova-Pitești sunt foarte aproape de anulare. Noutatea este că, probabil, aceeași soartă o va avea și tronsonul 1!
Supunerea oarbă în fața stăpânilor politici, graba, lipsa de viziune și prostia «responsabililor» CNAIR sunt cauzele blocării, tergiversării și, în final, anulării licitațiilor pentru 81,26 km din cei 121 km (adică 67%) ai coridorului Craiova-Pitești.
În cazul tronsoanelor 3 și 4, CNAIR s-a grăbit să deschidă ofertele depuse înainte să fie soluționate toate contestațiile. Curtea de Apel București a admis parțial contestația unui constructor, iar acum CNAIR se află în imposibilitatea de a opera modificările impuse de instanță.
Pentru tronsonul 1 avem o altă situație care descrie perfect incompetența oficialilor de la drumuri. Astfel, în graba de a-și mulțumi patronii politici, Ștefan Ioniță (fostul șef CNAIR) a lansat în 2017 licitația pentru primul segment al drumului expres pe o documentație execrabilă, plină de erori și de informații contradictorii. Tot pe repede înainte, CNAIR a decis să deschidă ofertele fără a corecta toate aceste aspecte. Constructorii au interpretat respectivele neconcordanțe în moduri diferite, iar CNAIR a descalificat unele oferte și apoi, bineînțeles, s-au depus contestații.
CNSC a admis acțiunea asocierii Erbașu-Vahostav-Trameco și a spus negru pe alb că este vina companiei de drumuri că nu a fost capabilă să publice o documentație coerentă, obligând-o să opereze modificările necesare.
Însă în acest stadiu, după depunerea ofertelor, este imposibilă modificarea diferitelor acte incriminate fără a distorsiona iremediabil rezultatul licitației. Singura variantă rămasă în acest punct este una regretabilă: anularea licitației. Cel mai probabil CNAIR nu își va asuma acest eșec și se va ascunde, așa cum o face și pentru tronsoanele 3 și 4, în spatele unor acțiuni în instanță fără sorți de izbândă“, susţin reprezentanţii Asociației Pro Infrastructura.
Aceştia solicită conducerii CNAIR „să dea dovadă de responsabilitate, să își asume deciziile dure și nepopulare, dar necesare pentru binele proiectului, care în speța de față sunt anularea licitației și relansarea acestui proiect la profil complet de autostradă, cu un studiu geotehnic serios și o documentație care să țină cont de realitățile actuale din teren“.

Proiectul drumului expres Craiova-Piteşti are o lungime de 121,1 kilometri şi o valoare estimată la 820 milioane euro. Reprezentanţii CNAIR afirmau, în vara anului 2017, în momentul lansării licitaţiei, că termenul pentru proiectarea și execuția celor patru tronsoane ar fi trebuit să fie de 36 de luni.
Conform proiectului, primul tronson al drumului expres Craiova – Piteşti va avea o lungime de 17 km şi ar urma să fie construit între varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova şi limita judeţului Dolj. Acest prim tronson va traversa teritoriile administrative ale localităţilor Craiova, Gherceşti, Pieleşti şi Robăneşti.
Cel de al doilea tronson, format din două loturi, va avea o lungime de 39,85 de km şi urmează să fie construit între limita judeţelor Dolj şi Olt şi limita judeţelor Olt şi Argeş. Cel de al doilea tronson va traversa teritoriile localităţilor Balş, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina şi Valea Mare.
Tronsonul al treilea cu o lungime de 31,75 km va fi cuprins între intersecţia cu DN 65, în apropierea municipiului Slatina şi limita dintre judeţele Olt şi Argeş. Tronsonul al treilea va tranzita teritoriile localităţilor Valea Mare, Priseaca, Scorniceşti, Optaşi, Tatuleşti şi Coloneşti.
Tronsonul al patrulea are o lungime de 31,81 km, va fi construit între limita administrativă dintre judeţele Olt şi Argeş şi intersecţia cu autostrada 1 Bucureşti – Piteşti şi va tranzita teritoriile localităţilor Lunca Corbului, Albota, Costeşti, Bradu, Suseni, Oarja.