După câteva săptămâni în care maşinile Salubrităţii au ratat cu zilele respectarea calendarului de ridicare a gunoiului din oraş, aleşii locali s-au urnit şi, întruniţi marţi într-o şedinţă extraordinară a CLM, au adoptat planul de ieşire din impas. Singurul punct aflat pe ordinea de zi a şedinţei a privit SRL-ul municipal de salubritate, consilierii locali dând votul în unanimitate pentru „aprobarea Studiului de oportunitate privind dobândirea în sistem de leasing operaţional, din fonduri proprii, a şase bucăţi autocompactoare noi, de capacitate minim 15 mc, norma de poluare Euro 6, de către SC SALUBRITATE CRAIOVA SRL, pentru o perioadă de 24 luni, cu o rată/chirie lunară fixă; aprobarea Caietului de sarcini privind procedura de achiziţie în sistem de leasing operaţional; desemnarea d-lui Butari Mihai Vlad, administratorul SC Salubritate Craiova SRL, să iniţieze demararea procedurilor de accesare a liniilor de finanţare pentru achiziţia de utilaje în sistem de leasing operaţional”.

Genoiu: Salubritatea face economie
Potrivit primarului Mihail Genoiu, Salubritatea a găsit soluţia optimă pentru a se descurca în următoarea perioadă, până ce va ieşi definitiv din afacerea colectării deşeurilor municipale, ca efect al masterplanului judeţean de deşeuri. „Consiliul local a aprobat achiziţia a 6 autocompactoare în leasing operaţional de către firma noastră de salubritate, care se confruntă cu o situaţie foarte grea în ceea ce priveşte parcul auto. Mai toate maşinile de care dispun la ora actuală sunt vechi şi, unele, imposibil de reparat. În acelaşi timp, operatorul regional desemnat în cadrul masterplanului judeţean de deşeuri nu poate activa în Craiova până nu se implementează proiectul cu pubelele îngropate, care nu ştim când va fi finalizat. Aşa că la nivelul municipiului, de colectarea deşeurilor se va ocupa tot SC Salubritate Craiova SRL pentru o perioadă de cel puţin doi ani, estimăm noi. Nu vrem să ajungem în situaţii dramatice, cum au ajuns alte municipii din ţară şi am luat măsuri. Din studiile care s-au făcut, costurile cu leasingul operaţional vor fi mai mici decât cheltuielile cu reparaţiile vechilor maşini, iar banii pentru rate sau chirii vor veni din fondurile Salubrităţii, nu din bugetul local”, a declarat primarul Mihai Genoiu. Potrivit studiului de fundamentare, costul estimat pentru contractul de leasing operaţional este de 3.625 de euro/vehicul/lună, ceea ce înseamnă că, în cei doi ani de contract, Salubritatea va plăti peste 500.000 de euro sau 2,4 milioane de lei, fără TVA.

Parcul auto al Salubrităţii, pe jumătate expirat
Ca să înţelegem cât de mult ar ajuta cele 6 autocompactoare noi în procesul de colectare şi transport al deşeurilor din Craiova, trebuie să spunem că lotul vizat de edili ar reprezenta o creştere cu 50 la sută a parcului auto al SC Salubritate SRL dedicat acestei activităţi. SRL-ul municipal, arată raportul întocmit de funcţionarii Primăriei Craiova, dispune la această oră de 24 de vehicule dedicate transportului deşeurilor menajere, dar numai jumătate din acestea sunt în stare de funcţionare. Dintre cele trase pe dreapta, 10 sunt considerate irecuperabile de către mecanicii Salubrităţii, asta pentru că piesele necesare pentru reparaţii sunt prea scumpe sau, pur şi simplu, nu se mai fabrică, dată fiind vârsta considerabilă a vehiculelor. Acestea au norma de casare îndeplinită în medie cu 160 la sută, se arată în raport.

A treia încercare de resuscitare a flotei de cărat gunoiul
Documentele puse la dispoziţia consilierilor locali arată că, între timp, firma municipală de salubritate a mai încercat câteva soluţii pentru salvarea situaţiei. Anul trecut a făcut o tentativă de achiziţie a două autocompactoare prin leasing financiar, însă a renunţat la idee întrucât contractul subsecvent ar fi avut o durată de derulare de cinci ani, mult mai mult timp decât SC Salubritate Craiova SRL poate spera să mai păstreze gestionarea deşeurilor din Craiova, de aceasta urmând să se ocupe, vom vedea de când, operatorul judeţean privat desemnat în cadrul masterplanului judeţean de deşeuri. În paranteză fie spus, prin mai sus pomenitul masterplan, CJ Dolj a achiziţionat deja, de câţiva ani, peste 30 de autospeciale nou-nouţe, printre care şi destule auto-compactoare. Edilii craioveni au apelat la autorităţile judeţene, mai precis la ADI ECO Dolj, pentru a le furniza, în regim de închiriere sau comodat, două dintre vehicule, dar au fost refuzaţi, maşinile urmând a fi predate operatorului regional. În disperare de cauză, Salubritatea a scos la licitaţie un contract pentru închirierea de autocompactoare second hand. Acesta a fost semnat, a adus în curtea SRL-ului municipal câteva vehicule utilizabile şi expiră în august anul acesta, fără şanse de a fi reînnoit. Asta după ce cei de la Salubritate s-au prins că au ajuns să închirieze maşini cu vârstă comparabilă cu a celor din parcul propriu şi care se defectau într-un ritm similar.