Fumatul ucide, în toate formele sale

0

De ceva vreme, îmi atrag atenţia în zonele comerciale din Craiova şi Bucureşti standuri de marketing şi publicitate mascată pentru produse din tutun, unde clientii sunt ademeniţi cu un gadget nou, care vrea să înlocuiască ţigările clasice. Producătorul profită de o portiţă din legislaţie, ocolind restricţiile care se aplică reclamelor la ţigări.

Trebuie să spunem, totuşi, lucrurilor pe nume: oricâte gadgeturi ar exista între fumător şi ţigara sa, fumatul continuă să ucidă. Este un fapt indubitabil astăzi, după ce dovezile au fost adunate în numeroase studii medicale şi după ce, din păcate, mult prea mulţi oameni şi-au pierdut sănătatea şi chiar viaţa din pricina acestui viciu. Organizaţia Mondială a Sănătăţii a publicat numeroase rapoarte, în care se estimează că la nivel mondial, 7 milioane de oameni îşi pierd viaţa an de an din cauza tutunului. Şi mai grav de atât este că aproape un milion de oameni pier anual din cauza fumatului pasiv. În faţa acestor cifre pe care nu le mai poate combate, industria tutunului a decis să se adapteze.

Noua găselniţă vine sub forma unui gadget, care promite minimalizarea riscurilor asociate cu fumatul, dar încearcă şi să facă acest obicei „cool” din nou. Industria îşi joacă acum supravieţuirea. Numărul de fumători este în scădere la nivel mondial, iar în ţările dezvoltate economic, numărul acestora a ajuns la un minim istoric. De aceea, industria încearcă astăzi să recruteze noua generaţie de utilizatori captivi. Marketingul agresiv se îndreaptă către tineri, cărora li se vinde un gadget, un design şi iluzia că folosesc un produs electonic futurist.

Să nu ne ascundem, totuşi, după deget. Tutunul este în sine un produs toxic, iar efectele nicotinei asupra creierului – în special asupra creierului copiilor şi adolescenţilor – sunt foarte grave. Dacă adăugăm la aceasta şi faptul că aceste noi produse din tutun sunt pline de aditivi, putem înţelege uşor de ce promisiunea că noile ţigări nu fac la fel de mult rău este o iluzie. S-au pronunţat deja în acest sens autorităţile din Statele Unite şi din Israel, care au refuzat să acrediteze aceste noi produse.
Trebuie ca şi noi, în România, să ne asigurăm că legislaţia ţine pasul cu cele mai recente evoluţii şi să închidem toate portiţele exploatate de industria tutunului. Orice produs din tutun, indiferent de forma în care se consumă, trebuie să se supună aceleiaşi legi în privinţa comercializării şi reclamei. În plus, cred că se impune şi în România implementarea în totalitate a Convenţiei Cadru privind Controlul Tutunului: Legislaţia trebuie să interzică total publicitatea, promovarea şi sponsorizarea în favoarea tutunului, inclusiv marketingul la punctul de vânzare.
Nu putem permite înşelarea clienţilor, care sub iluzia tehnologiei şi rapoartelor semi-ştiinţifice, cumpără de fapt aceeaşi veche otravă. Fumatul ucide, în toate formele sale!

Ionuţ Stroe, deputat PNL

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ