Primăria ieftineşte căsătoria, dar scumpeşte hârţogăria

Edilii au pus în dezbatere publică taxele şi impozitele locale pentru anul următor Proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor în municipiul Craiova pe anul 2018 a fost postat pe portalul de internet al municipalităţii craiovene, la pachet cu cele 22 de anexe referitoare la dările datorate de craioveni începând cu prima zi a anului următor.

0
419

Potrivit anunţului postat de angajaţii primăriei Craiova, contribuabilii, fie ei persoane fizice sau juridice, au răgaz să-şi dea cu părerea despre proiectul de stabilire a taxelor şi impozitelor locale pâna în ultima zi a acestei luni, dată la care va avea loc, probabil, şedinţa de consiliu local prin care documentul va fi aprobat. „Persoanele fizice sau persoanele juridice interesate pot depune propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare, până la data de 30.11.2017, la Centrul de Informatii pentru Cetăţeni din cadrul Primăriei Municipiului Craiova, str A.I. Cuza nr. 7, prin fax: 0251.411.561, e-mail: consultarepublica@primariacraiova.ro”, se arată în anunţul postat de edili.

Urgenţa, la mare preţ în primărie
Printre modificările propuse în materie de taxe şi impozite locale, se remarcă prevederile referitoare la taxele speciale ale proiectului de hotărâre supus dezbaterii publice, unde edilii propun introducerea unui calup întreg de taxe de urgenţă, cu cuantum variabil, pentru serviciile prestate populaţiei. Este vorba în principal de obţinerea diverselor avize şi autorizaţii, ori a documentelor solicitate de contribuabili, cei aflaţi în criză de timp având posibilitatea să obţină actele mai rapid, cotizând la bugetul local cu sume de câteva ori mai mari decât cele percepute în mod obişnuit. De menţionat că perioadele de eliberare a documentelor pentru care se achită „taxa de urgenţă” sunt de câteva zile, singurele documente eliberate în regim de urgenţă în termen de o zi fiind banalul CNS, certificatele/dovezile de stare civilă şi declaraţiile/cererile privind impozitele locale pe mijloacele de transport. Nivelul minim al „taxei de urgenţă” este de 50 de lei, după cum se arată în proiectul de hotărâre postat pe site-ul municipalităţii. Iată câteva exemple: Taxa de urgenţă pentru eliberarea adeverinţei de intravilan se stabileşte la 50 de lei. Termenul pentru eliberarea în regim de urgenţă este de 5 zile. Taxa de urgenţă se adaugă la taxa stabilită pentru eliberarea documentului în termenul legal; Taxa de urgenţă pentru eliberarea extras PUG/PUZ se stabileşte la 50 de lei. Termenul pentru eliberarea în regim de urgenţă este de 5 zile. Taxa de urgenţă se adaugă la taxa stabilită pentru eliberarea documentului în termenul legal; Taxa de urgenţă pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală se stabileşte la 50 de lei. Termenul pentru eliberarea în regim de urgenţă este de o zi. Taxa de urgenţă se adaugă la taxa stabilită pentru eliberarea documentului în termenul legal.

500 de lei – taxa de urgenţă la certificatele de urbanism
În alte domenii, urgenţa „costă” ceva mai scump: „Taxa de urgenţă pentru eliberarea certificatului de urbanism pentru înstrăinare/informare se stabileşte la 500 de lei. Termenul pentru eliberarea în regim de urgenţă este de 7 zile. Taxa de urgenţă se adaugă la taxa stabilită pentru eliberarea documentului în termenul legal (…) Taxa de urgenţă pentru obţinerea avizului de amplasament (banner, panou publicitar, mash) se stabileşte la 100 de lei. Termenul pentru eliberarea în regim de urgenţă este de 5 zile (…) Taxa de urgenţă pentru eliberarea certificatului de atestare a edificării/extinderii construcţiei se stabileşte la 200 de lei. Termenul pentru eliberarea în regim de urgenţă este de 5 zile (…) Taxa de urgenţă pentru eliberarea de copii ale documentelor existente la nivelul Direcţiei Urbanism, Amenajarea Teritoriului, cu excepţia celor referitoare la drepturile salariale se stabileşte la 150 de lei. Termenul pentru eliberarea în regim de urgenţă este de 5 zile (…) Taxa de urgenţă pentru eliberarea în termen de 24 de ore de la data înregistrării cererii, a certificatelor (duplicatelor) şi dovezilor de stare civilă, a faptelor de stare civilă, precum şi a adeverinţelor şi a furnizării datelor din Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor se stabileşte la 100 lei (…) Taxa de urgenţă pentru soluţionarea declaraţiilor fiscale/cererilor privind impozitele şi taxele locale privind bunurile imobile se stabileşte la 100 de lei. Termenul pentru efectuarea lucrărilor în regim de urgenţă este de până la 5 zile de la înregistrare. În cazul în care documentaţia depusă este incompletă, termenul se suspendă până la completarea cu documentele solicitate (…) Taxa de urgenţă pentru soluţionarea declaraţiilor fiscale/cererilor privind impozitele şi taxele locale privind mijloacele de transport se stabileşte la 100 de lei. Înregistrarea/răspunsul se face în aceeaşi zi cu înregistrarea. În cazul în care documentaţia depusă este incompletă, termenul se suspendă până la completarea cu documentele solicitate”.

Primăria, gazdă bună pentru cununii
În altă ordine de idei, edilii prevăd pentru 2018 şi o taxă specială rezervată administratorilor de la asociaţiile de proprietari, fie ei persoane fizice sau firme de profil. „Taxa pentru atestarea, în vederea îndeplinirii funcţiei de administrator de imobile, stabilită prin Hotărârea Consiliului Local nr.303/2012, este de 100 lei în cazul persoanelor fizice şi 300 lei în cazul persoanelor juridice. Taxele speciale pentru activitatea de administrare a imobilelor se utilizează integral pentru buna desfăşurare a activităţii de atestare a persoanelor fizice, precum şi de autorizare a persoanelor juridice, conform art.60 din Hotărârea Consiliului Local nr.303/2012”, se arată în proiectul de hotărâre. La capitolul noutăţi, remarcăm şi revenirea taxei hoteliere care „se stabileşte la 1% valoarea totală a cazării/tariful de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului”. Cea mai mare scădere a unei taxe locale, de aproape 50 la sută, o înregistrăm în dreptul tinerilor însurăţei. Edilii propun scăderea taxei percepute pentru oficierea căsătoriilor în sediul central al primăriei Craiova, de pe strada AI Cuza. Nivelul taxei scade de la 1.500 de lei la numai 850 de lei. Taxa pentru divorţul administrativ, pe de altă parte, rămâne staţionară la 500 de lei.