Salvatori în agonie

Serviciul Judeţean de Ambulanţă Olt are nevoie de salvare. Din cele 51 de autosanitare, doar 10 sunt conforme normelor în vigoare, restul “suferind” în tăcere din cauza anilor vechime în care au adunat la bord sute de mii de kilometri. Au salvat sute de vieţi, iar acum agonizează în aşteptarea eliberării. Cele mai vechi ambulanţe au împlinit un deceniu de activitate, iar cele mai noi - patru la număr - au împlinit deja doi ani. Serviul Judeţean de Ambulanţă Olt, aflat în moarte clinică, este ţinut în viaţă de oamenii care lucrează aici, nevoiţi să se descurce. Şoferii pleacă în fiecare cursă cu inima strânsă, rugându-se ca maşinile să nu-i lase în drum. Dacă se întâmplă, improvizează până ce maşinile ajung în service. Pentru resuscitarea lor, se cheltuie anual aproximativ un milion de lei. Cam tot atâţia bani cât costă patru autosanitare noi. Dar deciziile privind reînnoirea parcului auto aparţin ministerului care, în loc să acţioneze, face promisiuni.

0
280

Ambulanţele noi, un vis
Aleargă pe şosele indiferent de vreme şi de starea drumurilor. Adună sute de mii de kilometri într-un an şi salvează sute de vieţi anual. Ambulanţele îşi ies repede din formă şi, în loc să fie trase pe dreapta pentru că şi-au făcut datoria, sunt resuscitate asemenea unui muribund pentru a continua să fie în slujba vieţii. Nimeni nu ştie cu ce efort şi nici cu ce risc. Situaţia de la Serviciul Judeţean de Ambulanţă (SJA) Olt, ca şi la celelalte unităţi din ţară, este critică. De la Ministerul Sănătăţii banii pentru reparaţii vin cu ţârâita, iar pentru ambulanţe noi, care să le înlocuiască pe cele vechi, depăşite, extrem de rar. Ultima dată când la Olt au fost repartizate ambulanţţe noi a fost în 2015. Atunci, aproape 10% din parcul de autosanitare a fost înlocuit. Prea puţin pentru a putea spune că situaţia s-a schimbat radical în bine. „Era nevoie să fie înlocuite la acea vreme mai mult de jumătate. Am primit patru din cele peste 25 solicitate. Nu au fost multe dacă ne-am raporta la nevoi, dar a fost o repartizare surprinzătoare pentru mulţi dintre colegii mei din ţară. Cu toţii se întrebau cum de ei au primit una-două, iar noi patru”, ne-a mărturisit Marinela Prina, managerul SJA Olt.

Milioane de kilometri anual
În ultimii doi ani, situaţia parcului de ambulanţe a devenit critică. Aproape 80% dintre maşini ar fi trebuit casate, ele depăşind fie durata de viaţă, fie numărul de kilometri admişi de normative. Doar anul trecut ambulanţele oltene au parcurs peste trei milioane de kilometri. Potrivit prevederilor legale, autosanitarele ar trebui casate la cinci ani de funcţionare sau după 300.000 de kilometri. Din cele 51 de ambulanţe, doar 10 sunt conforme. Dacă cea mai “tânără” ambulanţă are la bord aproape 200.000 de kilometri, veterana se apropie cu paşi repezi de un milion de kilometri. Pentru cele care ar fi trebuit “pensionate”, şefii SJA au decis ca viaţa să le fie prelungită în service. ”Încercăm să le menţinem în funcţiune prin reparaţii curente. La unele dintre acestea, le-am schimbat chiar şi motoarele. Am făcut tot ce a depins de noi pentru a le menţine în funcţiune şi a avea siguranţa că ele nu pun în pericol viaţa pacienţilor pe care-i transportă sau a echipajului medical care pleacă la intervenţii”, a precizat Prina. Şi cu toatea acestea, ambulanţele cedează des. „Sunt probleme cu maşinile. Le ducem în service, le reparăm, dar vechimea şi kilometrajul îşi spun cuvântul. S-a întâmplat să ne lase-n drum şi să ne transformăm din şoferi în mecanici de ocazie. Le-am făcut ce am ştiut până la service unde au intrat pe mâna specialiştilor”, ni s-a destăinuit Mihai Ilie, şoferul de pe una dintre cele mai vechi ambulanţe. Aceasta se va putea lăuda în curând cu recordul de a fi parcurs un milion de kilometri.

Ministerul, atitudine de neînţeles
Reparaţiile lunare efectuate la cele 51 de maşini scot din vistieria Serviciului Judeţean de Ambulanţă Olt circa 100.000 de lei. Anual intră în contul firmelor care mai dau viaţă “salvatorilor pe patru roţi” peste un milion de lei, ceea ce reprezintă aproximativ 250.000 de euro. Cam tot atâţia bani cât cost patru autosanitare noi. Niciunul dintre factorii decidenţi n-a stat să gândească dacă nu ar fi fost mai util pentru sistem ca, în loc să cârpească ambulanţele, să facă un efort şi să le înlocuiască. „În medie, lunar, pentru reparaţia unei ambulanţe cheltuim cam 1.700 de lei. Suma diferă de la o ambulanţă la alta, de la o lună la alta. Dacă avem de înlocuit motorul la o maşină, vă daţi seama că avem cheltuieli mult mai mari decât în mod curent. Preţul motoarelor este foarte mare pentru că vorbim de maşini Mercedes, Audi, Fiat sau Volkswagen. Am ales să schimbăm motoarele conform cărţii tehnice pentru a nu avea probleme mari”, a mai susţinut managerul SJA Olt.

Artificii pentru a face faţă constrângerilor
Obligată să facă faţă solicitărilor venite dinspre pacienţi cu ambulanţele vechi şi să se încadreze în bugetul avut la dispoziţie, conducerea SJA Olt a decis să limiteze deplasarea “vechiturilor funcţionale” în jurul bazei. Spre spitalele din marile oraşe pleacă doar maşinile noi, şi ele cu vreo 200.000 de kilometri la bord. „Maşinile foarte vechi cedează mai uşor. Nu ne permitem să trimitem o astfel de maşină cu pacient spre un spital din Bucureşti. Dacă se strică pe autostradă, avem două probleme majore: una pentru că trebuie să trimitem ambulanţă de la Slatina, care ajunge greu, să preia pacientul şi viaţa acestuia ar putea fi pusă în pericol, iar alta, aducerea ambulanţei la sediu ar costa foarte mult. Am analizat soluţiile pe care le aveam la dispoziţie şi am decis ca ambulanţele vechi să fie repartizate staţiilor din judeţ, ele fiind utilizate la cazuri din zonă sau din localitate, şi să folosim pentru transferurile pacienţilor doar maşinile noi, care corespund din punct de vedere al vechimii şi kilometrajului”, a mai spus Marinela Prina.

Solicitări peste solicitări, totul în zadar
Managerul SJA Olt susţine că a făcut în ultimii ani numeroase adrese către Ministerul Sănătăţii prin care a solicitat repartizarea de ambulanţe noi cu care să le înlocuiască măcar pe cele care se apropie de un milion de kilometri. Până acum, a primit doar promisiuni.
“Prin ultima adresă am solicitat 20 de ambulanţe. Nu ştim câte ne vor fi repartizate şi când. Ce ştim este că ministerul a demarat procedura de achiziţie de ambulanţe prin Departamentul pentru situaţii de urgenţă din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Nu se ştie când se va finaliza procedura şi se va semna contractual”, a mai spus managerul SJA Olt. Prina a precizat că va face demersuri şi către CJ Olt să primească ajutor pentru a putea să achiziţioneze măcar două maşini noi. Îi este teamă că timpul trece şi puţinele maşini “noi” ar putea intra şi ele în rândul celor care ar fi trebuit casate.

2.200 de ambulanţe, după doi ani, pentru o ţară întreagă
Guvernul a emis o ordonanţă care prevede că Ministerul Afacerilor Interne va achiziţiona prin IGSU în sistem centralizat 2.200 de ambulanţe în termen de 4 ani, de care vor beneficia SMURD şi serviciile publice de ambulanţă. Este vorba de ambulanţe de tip A pentru pacienţii neasistaţi, de tip B pentru intervenţiile de urgenţă şi prim ajutor şi de tip C pentru urgenţele medicale majore, cu medic la bord. Pentru SMURD, se vor achiziţiona doar ambulanţe de tip B şi C. Secretarul de stat în MAI, Raed Arafat, va coordona activităţile privind finanţarea şi derularea procedurilor de achiziţie, precum şi livrarea ambulanţelor.
SMURD Olt stă mai bine, dar nu cum ar trebui
Pentru intervenţiile SMURD, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ”Matei Basarab” Olt nu a trimis nicio solicitare până acum la IGSU privind necesitatea de noi autospeciale de intervenţie. Nici nu prea ar mai avea nevoie, spune Dan Nedeloiu, purtătorul de cuvânt al ISU Olt, în condiţiile în care serviciul este dotat cu 7 ambulanţe, fiecare gardă fiind dotată cu câte o maşină. În ceea ce priveşte vechimea legală, toate au depăşit-o. Cele mai vechi autospeciale, patru, au fost achiziţionate în 2008, iar una în 2009. Cele mai noi au intrat în parcul auto în 2012. Se mai strică şi ele, dar nu suficient de des ca să-i îngrijoreze şi să ceară maşini noi.