Actualul premier duce mai departe „tradiţia“ şi îi asigură pe americani că face autostrada Craiova - Piteşti
Tudose intră în „galeria promisiunilor“ faţă de Ford

Încă din anul 2008, atunci când gigantul Ford a preluat fabrica de automobile de la Craiova, autorităţile române le-au promis americanilor că vor construi autostrada către Piteşti, o investiţie vitală pentru planurile de afaceri ale acestora. După aproape un deceniu, Ford s-a ales doar cu o colecţie impresionantă de miniştri şi prim-miniştri care, rând pe rând, i-au asigurat de realizarea proiectului, în vreme ce autostrada a rămas doar la stadiul de promisiune.

0
189

Ultimul episod din telenovela promisiunilor aruncate în ochii americanilor s-a consumat la finalul săptămânii trecute, când premierul Mihai Tudose, respectând „tradiţia“, s-a întâlnit cu o delegaţie a companiei Ford, ocazie cu care şeful Guvernului a promis că, până la sfârşitul mandatului, adică anul 2020, vor fi finalizate Autostrada Piteşti – Sibiu şi legătura între Piteşti şi Craiova. Conform unui comunicat de presă al Guvernului, în discuţiile cu delegaţia Ford, prim-ministrul Tudose s-a referit la investiţiile în infrastructură, context în care a menţionat că autostrada Piteşti-Sibiu şi legătura între Piteşti şi Craiova sunt priorităţi ale Guvernului, urmând să fie finalizate până la sfârşitul mandatului.

De la Tăriceanu la Boc, Ponta şi Grindeanu
În orice altă ţară membră UE, promisiunea unui premier faţă de un investitor de talia Ford ar fi reprezentat, cu siguranţă, garanţia că vorbele vor fi transformate în realitate. În România, însă, pomisiunile autorităţilor au acelaşi grad de credibilitate cu cele ale poveştilor despre moşteniri şi prinţi nigerieni primite în căsuţa de spam a mail-ului. O demonstrează din plin istoria celor aproape 10 ani în care miniştri, premieri şi chiar preşedinţi au promis sus şi tare conducerii companiei că vor construi autostrada, devenită între timp drum expres, un element vital în planurile de afaceri ale americanilor. De la Tăriceanu la Boc, de la Ponta la Cioloş şi Grindeanu, de la miniştri de dreapta şi până la cei de stânga, cu oprire la tehnocratul Sorin Buşe, cu toţii au „dat asigurări“ reprezentanţilor Ford cu privire la acest subiect, dar au plecat din funcţii fără să mişte măcar un deget pentru demararea lucrărilor.

De doi lei speranţă
Şi totuşi, pentru persoanele cu un grad ridicat de optimism, la capătul promisiunilor legăturii dintre Craiova şi Piteşti a răsărit o luminiţă. Asta după ce actualul Guvern a transmis recent spre Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţul de participare pentru procedura de achiziţie publică destinată proiectării şi executării celor patru tronsoane ale drumului expres. Ba mai mult, au fost avansate şi câteva termene: 3 luni pentru depunerea ofertelor, 12 luni pentru proiectarea tronsoanelor şi 24 de luni pentru execuţia lor. De la estimările pe hârtie ale autorităţilor şi până la aplicarea acestora în realitate este un drum lung. Istoria proiectelor majore de infrastructură începute în istoria recentă a României ne arată că aproape niciodată planul de acasă nu se potriveşte cu cel din târg. Cel mai elocvent exemplu este modernizarea drumului Craiova – Calafat, 80 de kilometri de drum ce ar fi trebuit să fie gata în doi ani de la începerea lucrărilor, dar care încă este departe de finalizare chiar şi după şase ani. Aşadar, este mai mult decât probabil ca promisiunea premierului Tudose (foto) către Ford să rămână o promisiune mult după ce actualul premier va fi predat ştafeta!