Şcoala, altfel?! Când?…

0
493

Rândurile de mai jos nu fac referire la programul ”Şcoala Altfel” din timpul anului şcolar, atunci când elevii sunt antrenaţi în activităţi de tip civic, ecologic, practic etc., menite a le lărgi orizontul de cunoaştere şi deprinderile.
Aceste rânduri sunt efectul repetării obsedante, în discursurile de început şi al acestui an şcolar, ”de la vlădică până la opincă”, de la preşedintele ţării şi până la directorul şcolii comunale a problemelor învăţământului românesc.
Discursuri cu elemente critice peste tot, dar nicio urmă de autocritică, de o privire corectă în oglinda propriilor posibilităţi de a influenţa în bine mersul lucrurilor în educaţie.
Preşedintele Iohannis a atras atenţia asupra celor mai grave probleme cu care, în opinia sa, se confruntă sistemul de învăţământ românesc: numărul tot mai mare al analfabeţilor funcţional care ies pe porţile şcolilor şi rata mare a abandonului şcolar, una dintre cele mai mari din Uniunea Europeană. Analiză corectă. O ştiam.
Dar, domnule preşedinte, de trei ani de zile opinia publică, mediul educaţional românesc sunt anunţate că de la Palatul Cotroceni va pogorî o strategie de educaţie cum nu s-a mai văzut şi care va trebui respectată de către toate guvernele României. ”O strategie care propune crearea unui sistem de învăţământ aşezat pe un făgaş predictibil şi care are elevul în centrul său”. Unde este? Cine o face? Când o dezbatem? Nici urmă de aşa ceva!
Liderii Opoziţiei se întrec în a anunţa nevoia de 6% din PIB pentru educaţie. Dar niciunul dintre ei, când a fost la putere, nu a reuşit să impună acest lucru. E la fel de adevărat că nici noi, parlamentarii, nu am reuşit să construim un consens politic APLICABIL, de către guvernele pe care le-am susţinut / le susţinem, în această direcţie.
Poate că în momentul în care vom avea pe masa de lucru noua lege a educaţiei, vom reuşi într-un final fericit acest lucru. Ce minune absolut necesară ar fi ca măcar în anul centenarului naţiunii noastre să avem o lege a educaţiei care să REZISTE şi care să facă într-adevar Şcoala Altfel, adaptată nevoilor viitorului permanent, predictibilă şi centrată pe elev!
Înţeleg nevoia unei finanţări adecvate pentru sistemul de securitate, apărare etc. Sunt angajamente de securitate, sunt provocări geopolitice cărora trebuie să le facem faţă. Dar viitorul acestei ţări va fi securizat în primul rând prin modul în care vom investi în educaţie. Va trebui să găsim un echilibru astfel încât să facem din educaţie acea armă redutabilă care să ne ajute să facem schimbarea pe care ne-o dorim cu toţii.
Şi în urma căreia să scăpăm profesori, părinţi, elevi, la începutul anului şcolar, şi de discursurile blocate în eternele probleme legate de finanţarea învăţământului, securitatea clădirilor şcolare, lipsa manualelor şi abandonul şcolar.

Deputatul Ion Cupă – preşedintele ALDE Dolj