Evenimentul organizat de Casa de Cultură „Traian Demetrescu“ în acest an stârneşte controverse
Tabăra de sculptură… francmasonică

Deşi ajuns la cea de-a V-a ediţie, Simpozionul internaţional de sculptură „Drumuri Bâncuşiene“, organizat de Casa de Cultură „Traian Demetrescu“, nu reuşeşte să stârnească interesul de care se bucură evenimentele „păstorite“ de celelalte instituţii de cultură din subordinea Primăriei Craiova. Astfel, în ciuda sumelor consistente investite an de an, tabăra de sculptură produce, pe lângă opt lucrări a căror calitate artistică este, de multe ori, discutabilă, doar mult praf şi zgomot. Probabil că din acest motiv, la ediţia din acest an, organizatorii au încercat să creeze puţină controversă, acceptând în concurs o lucrare cel puţin... controversată.

0
1089

Ca multe alte evenimente devenite între timp tradiţie pentru Craiova, Simpozionul internaţional de sculptură „Drumuri Bâncuşiene“ a luat naştere în 2012 la iniţiativa primarului de la acea vreme, Lia Olguţa Vasilescu. Doar că, spre deosebire de Festivalul păpuşilor gigant ori Festivalul haiducilor, tabăra de sulptură, organizată sub oblăduirea Casei de Cultură „Traian Demetrescu“, nu a reuşit niciodată să capete anvengură, ci a rămas un mic şantier ascuns în parcarea Centrului Multifuncţional, acolo unde, vreme de o lună, produce zgomot, mult praf şi opt lucrări, mai mult sau mai puţin apreciate de craioveni, care mai apoi sunt amplasate în diverse parcuri ori sensuri giratorii din oraş.

Ochiul atotvăzător – simbol masonic
Ca în fiecare an, simpozionul are şi o temă, ediţia de anul acesta fiind dedicată creaţiei poetice a lui Alexandru Macedonski. Şi, dacă la ediţiile precedente, lucrările sculptorilor invitaţi au fost inspirate de operele lui Marin Sorescu ori Adrian Păunescu, în acest an lucrurile sunt ceva mai… complicate. Astfel, puţinii craioveni care au avut ocazia să ajungă în zona unde cei opt artişti cioplesc de zor au putut observa o lucrare extrem de familiară. Este vorba despre „Ochiul atotvăzător“ sau „Ochiul Providenţei“, un celebru simbol francmasonic reprezentat grafic sub forma unui ochi înconjurat de raze, încadrat de obicei într-un triunghi. Simbolul, apărut pentru prima oară ca parte a iconografiei standard a francmasonilor la sfârşitul secolului 18, reprezintă „ochiul total al lui Dumnezeu“ care „veghează peste toate gândurile şi faptele omului“.
Asemănarea dintre simbolul folosit de francmasoni şi lucrarea executată de unul dintre artiştii prezenţi la Simpozionul internaţional de sculptură este izbitoare şi nu poate fi trecută cu vederea. Se pune întrebarea care este legătura acesteia cu tema ediţiei din acest an? Ne-ar putea răspunde membrii juriului care au selectat lucrările şi artiştii din acest an.

Precedentul din Piaţa Fraţii Buzeşti
Interesant este că acesta nu este primul episod în care „Ochiul atotvăzător“ apare într-una dintre lucrările apărute în Craiova în ultimii ani. Simbolul şi-a făcut loc, abil, şi în de-acum celebra pictură realizată pe laterala clădirii din Piaţa Fraţii Buzeşti, în centrul vechi al oraşului, şi care înfăţişează o stradă din perioada antebelică. La acea vreme s-a considerat că integrarea „ochiului“ în lucrare este o simplă coincidenţă, fără niciun fel de legătură cu francmasoneria. Ciudat cum aceste „coincidenţe“ încep să se adune…