Autostrada Craiova-Pitești: proiectare sau încă o amânare?

Luna martie ar trebui să aducă, pe lângă mărţişoare şi ghiocei, şi un câştigător pentru licitaţia organizată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru revizuirea studiului de fezabilitate şi elaborare a proiectului tehnic pentru autostrada Craiova – Piteşti. Spunem ar trebui deoarece, deşi termenul limită pentru depunerea şi evaluarea ofertelor este 2 martie, acesta a fost amânat deja de nu mai puţin de patru ori în ultimele şase săptămâni! Aşadar, când vine vorba despre autostrada Craiova – Piteşti, nimic nu mai este sigur.

0
1255

În anul în care se împlineşte un deceniu de când autostrada/drumul expres Craiova – Piteşti a tot fost construită, abandonată, finanţată, uitată, promisă, proiectată, regândită şi tot aşa, câteva milioane de olteni încă aşteaptă ca prima cupă de pământ să fie excavată. Şi vor mai avea de aşteptat cel puţin încă doi ani. Asta în cazul în care planul CNAIR nu va suferi modificări. Ceea ce, având în vedere istoria, este nu doar greu de crezut, ci chiar imposibil.

Martie sau mai aşteptăm… puţin?
Primul hop care trebuie sărit ar fi începutul acestei luni, când vom afla dacă CNAIR va stabili un câştigător pentru licitaţia care vizează revizuirea studiului de fezabilitate şi elaborarea proiectului tehnic. Teoretic, data de 2 martie ar trebui să fie data limită de depunere şi evaluare a ofertelor. Doar că „dată limită” au mai fost şi 12 ianuarie, 25 ianuarie, 8 februarie, 23 februarie, iar „câştigătorul” anunţat de companie a fost mereu acelaşi… amânarea! „Revizuirea studiului de fezabilitate pentru autostrada Craiova-Piteşti, depunerea de oferte a fost amânată a 4 oară !!!!!!! Acum până pe 2 martie. Ministerul Transporturilor şi CNAIR se joacă de-a licitaţiile cu nervii noştri!”, a scris recent pe pagina sa de socializare deputatul Ionuţ Stroe. Aşadar, în acest moment, este aproape imposibil de anticipat care va fi decizia CNAIR.

Speranţe de primăvară
Chiar dacă nimeni nu poate şti cu certitudine ce va decide de această dată Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, secretarul de stat Ovidiu Flori s-a arătat încrezător în şansele ca luna aceasta să aducă depunerea de ofertă mult aşteptată. „Au fost termene succesive care s-au amânat, ultimul 2 martie 2017, dar amânările au avut drept cauză solicitările de clarificări care au venit legate de documentaţia de atribuire şi caietul de sarcini, pentru că a fost un număr foarte mare de solicitări din partea celor interesaţi de această investiţie. Vorbim despre o actualizare a studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic, cuprinzând autostrada Craiova – Piteşti, centura Slatinei şi centura Balşului, iar în momentul de faţă există finanţare pentru această fază a proiectului. Sperăm ca în prima decadă a lunii martie să avem depunerea de ofertă pentru studiu de fezabilitate şi proiect tehnic”, a afirmat Ovidiu Flori.

Documentaţia, gata la finalul lui 2018
Presupunând că, de această dată, CNAIR va desemna un câştigător pentru revizuirea studiului de fezabilitate şi elaborarea proiectului tehnic, iar aceasta va respecta termenele impuse, compania din subordinea Ministerului Transporturilor va putea organiza licitaţia pentru construirea autostrăzii cel mai devreme la începutul anului 2019! Chiar şi în lipsa unor amânări şi contestaţii la licitaţia pentru atribuirea contractului de execuţie, ţinând cont de „viteza” cu care se nasc kilometrii de autostradă în România, un termen realist pentru a se putea circula pe autostrada Craiova – Piteşti depăşeşte orizontul lui 2021!

Bani pentru acest an
După mai multe speculaţii privind alocarea sau nealocarea banilor necesari, Guvernul Grindeanu a prevăzut în bugetul pe 2017 aproape 19 milioane de lei pentru realizarea autostrăzii Craiova – Slatina – Piteşti. Autostrada Craiova – Piteşti va avea 124,3 kilometri, iar costul estimat este de 645,5 milioane de euro, banii urmând a fi asiguraţi din fonduri europene.