Sorin Manda, directorul RAT SRL:
„Anul acesta, ne aşteptăm la un profit care ne-ar permite să achiziţionăm şi ceva autobuze”

Parc auto înzestrat cu alte 50 de autobuze şi 10 tramvaie noi, modernizarea mai multor secţii din cadrul RAT SRL, amenajarea staţiilor de autobuz, acestea sunt o parte dintre obiectivele pe care Sorin Manda, directorul RAT SRL, şi le-a propus pentru următoarea perioadă de timp. Întrucât mai este nevoie de resursă umană, la RAT Craiova se întrevăd şi angajări, vestea cea mai bună fiind că societatea a reuşit să obţină profit, semn că lucrurile au luat calea firească. Despre toate aceste lucruri şi despre multe alte aspecte ce privesc serviciul de transport public din Craiova, a vorbit într-un interviu directorul RAT SRL, Sorin Manda.

0
829

Reporter: Domnule director, sunteţi la conducerea RAT SRL din august 2015. Care sunt problemele pe care le avea regia când aţi venit în funcţie şi care sunt actualele probleme?
Sorin Manda: Problemele pe care le avea regia, când am fost numit eu în funcţie, nu pot să spun că s-au rezolvat în totalitate. În primul rând, aşa cum este foarte cunoscut, avem mari probleme financiare. Aceste probleme sunt ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti venită după un control al Curţii de Conturi. În urmă cu aproximativ doi ani, s-a reuşit eşalonarea unei datorii către ANAF, o datorie de aproximativ 170 de miliarde de lei vechi. Din cauza acestei datorii, în fiecare lună, RAT Craiova are de plătit o rată de 2,5 miliarde de lei vechi. În paralel cu aceasta erau şi nişte credite luate în anii 2008-2009, care nu se achitaseră. Cu ajutorul primăriei am reuşit să trecem şi peste aceste probleme şi la ora actuală să nu avem absolut niciun credit contractat. Probleme cu combustibilul nu mai sunt. Suntem în grafic cu plăţile, motorina este de calitate, aşadar nu se pune o astfel de problemă.

„Suntem pe profit, ceea ce ne ajută”

Rep.: Legat de parcul auto, care este situaţia în prezent? Mai există autobuze care ar trebui casate? Ce şanse sunt pentru noi autobuze?
S.M.: În ultimii doi ani, parcul auto a beneficiat, tot cu ajutorul Primăriei Craiova, de un număr de 24 de autobuze dintr-un total de 50 de autobuze, câte sunt trecute în contractul cu firma Solaris. Această infuzie s-a simţit foarte bine atât referitor la calitatea actului de transport, cât şi în ceea ce priveşte numărul mai mare de călători pe care i-am transportat odată cu achiziţia acestor autobuze. Cu toate acestea, problema parcului auto este departe de a fi rezolvată întrucât pe străzile Craiovei, aşa cum bine se vede, circulă autobuze foarte vechi, autobuze de producţie românească de la începutul anului 1990, autobuze de producţie străină din 1992, 1994 sau 1996. Astfel trebuie gândită foarte bine o strategie pe următorii ani pentru achiziţionarea unor noi autobuze, fie că vorbim de fonduri ale primăriei, fie din fonduri proprii, având în vedere că situaţia regiei s-a mai redresat. Suntem pe profit, ceea ce ne ajută. Anul acesta, ne aşteptăm la un profit care ne-ar permite să rezolvăm problemele cu ANAF-ul şi să achiziţionăm şi ceva autobuze. Foarte importante sunt fondurile europene, întrucât în ghid este prevăzută posibilitatea cumpărării autobuzelor şi tramvaielor noi. Pe fonduri europene, ne dorim achiziţia unui număr de 50 de autobuze noi, nepoluante, şi a unui număr de 10 tramvaie noi.

Rep.: Au fost reintroduse şi tramvaiele. Cum se prezintă reabilitarea acestora? Întâmpinaţi probleme grave?
S.M.: Infrastructura de transport cu tramvaiul a suferit îmbunătăţiri, în ultimii ani. Proiectul a fost derulat de Primăria Craiova, cu fonduri europene. S-a schimbat atât linia cât şi firul de contact, pe o distanţă considerabilă. Costul reparaţiei şi dezvoltării tramvaielor nu a fost foarte mare, ci se ridică undeva la 11.000 de euro. Probleme au fost, dar nu consider că au fost grave. Pentru că încă vorbim de tramvaie vechi, care au peste 50 de ani, probleme vor mai fi, dar noi sperăm să nu fie foarte mari.

„În 2016, am vândut în jur de 4.000.000 de bilete”

Rep.: Câţi călători a avut RAT SRL în 2016? Mai circulă craiovenii fără bilet, ce spun cei care se ocupă de controale?
S.M.: Nu avem un sistem de numărare a călătorilor, însă am observat o creştere a acestui număr. Creşterea s-a văzut ca urmare a creşterii nivelului încasărilor din vânzarea biletelor şi abonamentelor, anii de comparaţie fiind 2016 şi 2015. În 2016, am vândut în jur de 4.000.000 de bilete. Referitor la cei care circulă fără bilet, aceştia există. Fie că sunt tineri şi nonconformişti, fie că nu au bani pentru a-şi plăti biletul, avem şi astfel de călători. Anul trecut au fost depistaţi 11.000 de călători care mergeau fraudulos cu mijloacele de transport.

Rep.: Ce facilităţi oferă RAT SRL în prezent?
S.M.: La ora actuală, există facilităţi oferite de Primăria Craiova, respectiv gratuitate pentru anumite categorii de pensionari şi anume pentru pensionarii care au o vârstă mai mare de 70 de ani, pentru pensionarii cu venituri sub limita de 1.100 de lei, compensare de 50% pentru celelalte categorii de pensionari. Se oferă facilităţi persoanelor cu dizabilităţi, asistenţilor personali, revoluţionarilor, urmaşilor de război, elevilor, studenţilor şi altor categorii de persoane care decurg din lege.

„În perioada imediat următoare vor avea loc angajări”

Rep.: Din punct de vedere al resursei umane, care este situaţia? Pentru ce posturi ar mai fi nevoie de personal? Sunt şanse de noi angajări?
S.M.: RAT SRL are în organigramă 749 de posturi, în prezent fiind ocupate 698 de posturi. Au rămas locuri libere ca urmare a pensionărilor ce au avut loc în ultima perioadă sau pur şi simplu colegii au luat decizia să plece în altă parte. În perioada imediat următoare vor avea loc angajări în anumite zone, atât la tonete, la dispecerat, cât şi pentru Secţia reparaţii.

Rep.: Despre activitatea compartimentului de marketing ce ne puteţi spune? Câte autobuze şi tramvaie sunt colantate la ora actuală şi care sunt veniturile lunare din astfel de servicii?
S.M.: La nivelul RAT SRL funcţionează un serviciu pentru publicitate. Acesta nu se rezumă la colantarea autobuzelor. Noi oferim servicii de publicitate şi în interiorul autobuzelor sau al tramvaielor. Numărul colantărilor diferă în funcţie de perioadă. Tramvaiele au fost colantate cu imagini din oraş, cu imagini care vorbesc despre cultura craioveană, despre sportul din Craiova. În ceea ce priveşte autobuzele, cele mai multe sunt colantate în baza unor contracte cu firmele private. Excepţie fac cele de la firma Solaris, care nu sunt în proprietatea noastră şi nu avem cum să le utilizăm în acest scop. Ele sunt în proprietatea Primăriei municipiului Craiova. Încasările sunt destul de mari, în jur de două miliarde de lei/an, bani pe care îi facem prin Serviciul de marketing.

„Aşa cum am mai spus, proiectul este irealizabil”

Rep.: S-a cerut transport public gratuit pentru toţi craiovenii, consilierul local Florescu, care a şi condus RAT Craiova, fiind cel care a venit cu această idee. Aţi mai discutat despre acest subiect? Ce ar presupune pentru RAT SRL?
S.M.: Pentru RAT SRL nu ar presupune niciun efort. Pe noi nu ne interesează de unde vin banii în schimbul serviciului de transport în comun pe care îl efectuăm la nivelul municipiului Craiova. Fie că vin de la Primăria Craiova, fie de la Casa de Pensii Dolj, fie de la cetăţeni, important este să ajungă în casierie. Problema cea mare este pentru Primăria Craiova. Dacă s-ar lua în considerare această variantă, dacă primăria ar plăti pentru toţi craiovenii, costurile ar fi foarte mari. Eu nu ştiu dacă şi le-ar permite sau dacă ar putea să le suporte, nu ştiu cum s-ar mai descurca şi cu alte domenii. Ca să vă dau un exemplu, uzina producătoare de maşini din Craiova cumpără de la noi, lunar, aproximativ o mie de abonamente. În acest caz nu cetăţeanul ar simţi ajutorul, ci firma în cauză. Astfel de exemple de abonamente decontate mai avem multe în Craiova, deci ajutorul oferit cetăţeanului pică. Aşa cum am mai spus, din punctul meu de vedere proiectul este irealizabil. Sperăm ca atunci când se va discuta acest lucru în Consiliul Local Craiova, consilierii locali să ia cea mai bună decizie atât în ceea ce priveşte bugetul Craiovei, cât şi în ceea ce priveşte activitatea noastră.

„Cetăţenilor Craiovei trebuie să le oferim condiţii bune de transport”

Rep.: Ce planuri aveţi pentru anul în curs? O strategie pentru creşterea bugetului din venituri proprii?
S.M.: Dacă vorbim despre anul în curs, nu trebuie să trecem peste ceea ce s-a întâmplat anul trecut. Am făcut un pas înainte cerut atât de legislaţia naţională, cât şi de cea internaţională. Am reuşit să ne transformăm din regie autonomă în societate cu răspundere limitată, lucru cerut încă din anul 1998. Am reuşit, pentru prima dată, să deţinem licenţă pentru traseele din municipiul Craiova. Este pentru prima dată când RAT Craiova poate vorbi despre un asemenea lucru. În viitor va trebui să continuăm ceea ce am început în 2016. Trebuie făcute demersurile pentru a putea lansa ideea de concesiune a serviciului oferit de RAT Craiova pe următorii 10 ani . De asemenea, avem în vedere achiziţia de autobuze noi pentru că suntem un oraş mare, suntem în anul 2017 şi, automat, cetăţenilor Craiovei trebuie să le oferim condiţii bune de transport. În funcţie de evoluţia lucrurilor, prin fondurile europene, atât în planul de mobilitate urbană cât şi în strategia integrată de dezvoltare urbană, la capitolul transporturi mai sunt prinse, pe lângă achiziţia celor 50 de autobuze şi 10 tramvaie, şi alte investiţii pe care le vom face: reabilitarea depoului de tramvaie, continuarea reabilitării liniei şi a firului de contact pe porţiunile care nu au fost reabilitate. Referitor la bugetul propriu al RAT Craiova, ne dorim fie din fonduri proprii, fie din fonduri dintr-un parteneriat cu anumite firme, condiţii bune şi în staţiile de autobuz. Este nevoie ca un număr mare de staţii să beneficieze de spaţii de aşteptare. De altfel, aşa cum cred că i-ar sta bine Craiovei, noi avem un sistem de ticketing care nu funcţionează aşa cum ne dorim. Nu funcţionează întrucât nu este extins asupra întregii flote şi ne dorim foarte mult implementarea acestuia. Prin acest sistem cetăţeanul poate fi şi informat, atât în interiorul mijloacelor de transport, cât şi în staţii. Acestea sunt, în linii mari, planurile pentru anul în curs.